Holistich sporten: Sporten met mindfulness

Gepubliceerd op 16 oktober 2020 om 11:48

Holistisch sporten en mindfulness

 “De geest die niet ontwikkeld of getraind is, is erg verstrooid. Dat is de normale gang van zaken, maar het laat ons buiten de boot vallen, ook in ons lichaam.”

Jon Kabat-Zinn

 

Mindfulness is een instrument dat de laatste tijd bijzonder populair is geworden. Enkele jaren geleden was het grote publiek misschien niet vertrouwd met de term, terwijl het vandaag de dag in verschillende contexten steeds weer wordt gehoord.

 

In sommige opzichten is de populariteit ervan positief: mindfulness is een fantastisch instrument en het kan gebruikt worden om je concentratie, bewustzijn en stemming sterk te verbeteren. Wetenschappelijke onderzoekers hebben dit instrument ook onderzocht en studies tonen aan dat mindfulness kan helpen bij chronische pijn, algemene gezondheid en welzijn. Onder andere is aangetoond dat de gave van bewustwording die voortkomt uit het feit dat mindfulness helpt bij gewichtsverlies en stressmanagement.

 

Tegelijkertijd kan deze verhoogde verliefdheid op mindfulness ook negatief zijn. Dit concept is in veel gevallen misbruikt en veel mensen begrijpen niet echt meer wat het betekent.

 

“Mindfulness wordt gebruikt om een mindset te beschrijven.”

 

Concreet houdt deze mindset in dat je nadenkt over je gedachten en je huidige staat van zijn en dat je weet hoe deze van invloed zijn op je. Het punt van mindfulness is om je simpelweg los te maken van je gedachten en een waarnemer te worden. Op deze manier kun je voorkomen dat je gedachten jou beïnvloeden. Het idee is niet om met je gedachten hand in hand te gaan of je doel te laten bereiken, maar gewoon om te observeren en om later na te denken over hoe ze invloed zouden kunnen hebben.

 

De waarheid is dat waar je je bewust van bent, net zo belangrijk is als de daad van het bewust zijn.

 

De waarheid is, dat wat je in gedachten hebt net zo belangrijk is als de daad van aandachtig zijn. De volgende keer dat je naar buiten gaat voor een leuke wandeling met familie, of het uitvoeren van een vriendelijke daad voor een vreemde, maak een notitie van de vraag of je echt gericht bent op wat je doet en of je actief bezig bent in het doen. Vind je dat je geest aan het rondzwerven is? Zijn je gedachten aanwezig in het moment? Maak je je eigenlijk wel zorgen over je werk? Ben je aan het stressen over andere verplichtingen?

 

Mindfulness leert ons meer bewust te zijn van onze gedachten. Dit laat ons toe om te beslissen hoe ze ons zullen beïnvloeden. En we kunnen de bewuste inspanning leveren om ons te heroriënteren, aanwezig te zijn en een positieve, gezonde kijk te hebben. Mindfulness is niet doordrenkt van mystiek of verbonden met religie. Het is gewoon een ander instrument dat - in de praktijk - kan helpen om meer verbonden te zijn met je gedachten en je gemoedstoestand. En dat kan op zijn beurt alles veranderen.

 

Holistische Fitness en Mindfulness

Het combineren van mindfulness met Holistisch Sporten is DE ultieme manier om je te richten op jou als hele persoon. Mindfulness geeft ons instrumenten en vaardigheden die implicaties hebben die verder gaan dan de voor de hand liggende mentale toestand. Het heeft zijn bereik in de fysieke, emotionele en zelfs spirituele kanten van een persoon. Zoals je hierboven al gelezen hebt, houdt mindfulness in dat je nadenkt over je gedachten en de huidige staat van zijn en dat je notie neemt van de manier waarop deze je beïnvloeden.

 

Dit stelt jou in staat om wat tijd te nemen uit je stressvolle dag om jezelf te bevrijden van gedachten, je geest tot rust te brengen en troost te vinden in het moment. Door jezelf los te maken van je gedachten en een waarnemer te worden, kun je voorkomen dat je gedachten je beïnvloeden naarmate je meer inzicht krijgt in ze en hoe ze zich tot je verhouden.

 

Als onderdeel van Holistisch sporten, kan mindfulness je helpen meer bewust te worden van waar je bent en je daadwerkelijk te richten op wat er om je heen is. Dit kan betekenen dat je de wind op je huid voelt, echt naar je omgeving kijkt, naar de muziek op de achtergrond luistert en elke sensatie voelt terwijl je door de bewegingen heen stroomt. Wanneer de geest in harmonie is met je lichaam, zul je veel meer baat hebben bij de oefening en de ervaring.

 

Je kunt mindfulness ook gebruiken om je aandacht te richten op allerlei sensaties, zowel fysiek als mentaal. Het is belangrijk om te onderzoeken hoe je lichaam zich voelt als je zit, hoe het voelt om verbonden te zijn met de grond als je staat en hoe de kernspieren zich voelen als ze zich uitrekken en samentrekken om je lichaam te ondersteunen. Bewust zijn van deze sensaties zal jou helpen om je lichaam en je geest met elkaar te verbinden en te beginnen te concentreren op je hele zelf.

 

Voel de sensatie van de wind.

Let op hoe je kleren tegen je lichaam aanvoelen.

Denk na over de geluiden om je heen.

Voel de warmte van de zon op je gezicht.

 

Het gebruik van vragen om je mindfulness te begeleiden kan nuttig zijn bij het integreren van jou oefenmomenten in je sportroutine. Je kunt de volgende vragen gebruiken om je te begeleiden bij het corrigeren van je houding, het verbeteren van je vaardigheden in je oefening, of zelfs gewoon om efficiënter te bewegen:

 

  • Hoe comfortabel ben je op dit moment?
  • Als je gaat zitten, bedenk dan waar je de meeste druk voelt. Voel je je kleren tegen je huid?
  • Hoe warm of koud ben je? Waar is de temperatuursensatie het sterkst?
  • Leun je min of meer opzij terwijl je zit?

 

Mindfulness speelt ook een belangrijke rol bij het behoud van motivatie en focus tijdens het sporten. Het beoefenen van mindfulness zal je helpen om je vermogen om te controleren hoe je reageert op je gedachten - zowel positief als negatief - waardoor je de fysieke sensaties kunt verbinden met je mentale toestand, en aanwezig kunt zijn in het moment.

 

Het gebruik van dit hulpmiddel als onderdeel van je Holistische sportoefening zal je ook helpen om bepaalde ‘schadelijke’ gedachten - zoals gefrustreerd raken of je verslagen voelen - te stoppen met het negatief beïnvloeden van jou of je training door je te helpen om ze gewoon 'op te merken' en los te laten. Dit zal enige oefening vergen, maar zal uiteindelijk leiden tot een veel rustiger en meer waarderende jij.

 

Warme groet, Marianne


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.