FLOW Sport (holistisch sporten)

De kans is groot dat er geen lampje bij je begint te branden als het gaat om holistisch sporten. Want hoe pak je dit dan aan? Het is een manier van bewegen die van verschillende kanten wordt bekeken en uitgeoefend. FLOW Sport brengt resultaat van binnen naar buiten. Je metabolisme krijgt een boost. En je kunt jezelf mentaal weer opladen, want je mentale status is net zo belangrijk.


Het holistisch bewegen of sporten is een nieuwe manier van bewegen. Het maakt het mogelijk om weer te spelen met bewegen, waardoor je je op verschillende vlakken weer beter gaat voelen. Het is een nieuwe manier om weer lichamelijke bewegingen te ontdekken. Een bewustwording van de mogelijkheden die het lichaam te bieden heeft.


FLOW
Sport
is ook een combinatie van kracht, flexibiliteit, balans en stabiliteit op holistisch gebied. De motivatie om te gaan sporten kun je ook zeer zeker vanuit een holistische visie zien. Heb je lichamelijke klachten met een mentale oorzaak? Dan ben je hier aan het juiste adres met FLOW Sport. Met lichamelijke klachten ga je vaak (onbewust) een verkeerde houding aannemen. Die verkeerde manier van beweging en houdingen ga je jezelf aanleren als zijnde dat het een gewoonte gaat worden, met als gevolg nóg meer klachten. Hierdoor zit er dan ook veel energie en emoties vast. Kortom, met FLOW Sport ga je niet alleen een sterker lichaam creëren, maar ook een sterkere geest.

Met FLOW Sport kunnen we de sport onderdelen in verschillende aspecten. Deze worden hieronder uitgelegd.

Slow Flow

Met Slow Flow maak je rustige herhaalde bewegingen. Op deze manier kom je dan in een rustige Flow. En hoe vaker je de herhaling maakt, hoe meer je je uiteindelijk kunt concentreren op je ademhaling tijdens de oefening. De Slow Flow is gebaseerd op 4 elementen: aarde, lucht, water en vuur. Alle 4 de elementen hebben hun eigen soort beweging. De oefeningen gaan ook samen met de ademhaling die je op de juiste manier toepast tijdens de oefening. Dus de oefeningen gaan dan ook op het rustige ritme van je ademhaling.

Alle elementen kun je hierbij in elkaar over laten lopen om één geheel te krijgen van een oefenreeks. De duur van iedere Slow Flow ligt in dit geval geheel aan jezelf met een maximum van een uur met reeksen van 20 minuten. Tussen de reeksen door heb je je eigen normale ademhalingsritme.

Deze les bevat geen muziek en doe je buiten in de natuur. de geluiden van de natuur is hierbij jouw muziek.


Bellyfit® (een holistische fitness les)

De focus van deze les is gericht op bewustwording, maar vooral ook het plezier in sporten. Het is een combinatie van fitness, dans (Belly, Afrikaans en Indisch), yoga/pilates en meditatie.

De les begint altijd met een korte meditatie om te kunnen aarden, om tot jezelf te komen. En die vanuit de meditatie overgaat in de warming-up. In het cardio deel dat daarop volgt kom je in beweging met alle facetten van danscombinaties. En hier maken we ook de heupen goed los! HET moment om jezelf helemaal te laten gaan! Om heerlijk jezelf te zijn! De Pilates oefeningen daarna zorgen voor een sterkere krachtcentrum. En uiteindelijk kom je. nadat je met Yoga ontspannende stretchoefeningen hebt gedaan, weer heerlijk voldaan de les uit. En ga je met vernieuwde energie de deur weer uit.

Wat kan Bellyfit® jou brengen:

  • Versterking van je krachtcentrum
  • Het losmaken van vastzittende spieren
  • Verbetering van evenwicht
  • Verbetering van (spier)coördinatie en (spier)conditie
  • Indirecte versterking of ontspanning van de bekkenbodemspier
  • Je voelt je vrouwelijk en zelfverzekerder


Strong in Balance

Strong in Balance is een combinatieles van Yoga en Pilates.
Met deze les ga je werken aan lenigheid, flexibiliteit, balans, kracht en rust.

Het is een les waarin de Yoga en de Pilates elkaar afwisselen in de workout. Te beginnen met een rustige pose vanuit de Zonnegroet om op te warmen. Van daaruit gaan we naar de Pilates om de spieren krachtiger te laten worden. En zo op deze manier zullen deze varianten elkaar afwisselen in kracht en rust. Wil jij ook ervaren of deze les iets is voor jou? Wil je leniger worden? Krachtiger worden? Meer soepele gewrichten krijgen? Kom dan eens meedoen met een proefles.


Mind-Flow®

Mind-Flow® is een indoor les, met muziek op de achtergrond, voor lichaam en geest.
De oefeningen die hierbij worden uitgevoerd, hebben invloeden vanuit Yoga, Tai Chi, moderne dans, meditatie en diverse wandeltechnieken.

Iedere week zal er met een thema gewerkt worden aan deze 1 uur durende les. Een thema is bijvoorbeeld: ontspanning, liefde of kracht. En alle elementen die in deze les gebruikt worden zijn daar ook op afgestemd.

Waar is Mind-Flow® goed voor?
Mind-Flow® is goed voor je "Body and Mind" gevoel. Het geeft je rust, ontspanning en tijd voor jezelf. Je zult een betere bewustwording van jezelf gaan krijgen als je deze les wekelijks komt volgen. Het geeft je de tijd om na te denken over je eigen leven en je dagelijkse bezigheden. Oftewel het bekende "Me-Time" gevoel.


Mindful BootWalk

Heerlijk buiten sporten in alle seizoenen van het jaar met elke weersomstandigheid. Wie wil dat?! Nou IK dus! Werken aan je gezondheid en ondertussen genieten van de natuur. Vorige jaar, in 2019, heb ik een training gevolgd Mind-Walk Fit en Power, waarbij ik weer nieuwe technieken en oefeningen heb geleerd. Met dit concept in mijn achterhoofd, heb ik hier mijn eigen draai aan gegeven en ga ik hier een wekelijkse les van geven.

Maar wat is dat eigenlijk "Mindful BootWalk"? Het is een samengesteld concept van Mindfulness, Bootcamp, wandelen, Powerwalken en ademhalingsoefeningen.

Bij iedere sport is het belangrijk dat je een goede, juiste ademhalingsoefening hebt. Door hier extra aandacht aan te geven bij Mindfull BootWalk, zul je hier ook meer profijt van hebben. Zowel voor jouw eigen ademhaling als voor het effect op de oefeningen.

Op alle oefeningen die we doen tijdens deze les, zal er ook meer aandacht zijn op wat je aan het doen bent. En ga je leren je focus te leggen op de juiste momenten. Mindful bezig zijn.

Want met mindfulness leer je je hoofd leeg te maken en alleen datgene toe te laten wat op dat moment van belang is.

De Bootcamp bestaat uit 2 X een kwartier een circuit aan oefeningen, uitgevoerd in de natuur. Dan wel met of zonder hulpmiddelen zoals een boom, een paar takken of een weerstandsband. De oefeningen bestaan uit 3 onderdelen: de benen, de armen en de core (oftewel je buik / taille / rug). Dus alles komt ook aan bod.

Voor het wandelen en Powerwalken gaan we weer andere technieken gebruiken. Hoe zet ik bijvoorbeeld mijn voet op de juiste manier neer. Wat doe ik met mijn armen en ook hierbij weer erg belangrijk, de ademhaling!

Al met al een gevarieerde les met verschillende onderdelen, maar die perfect op elkaar aansluiten als één geheel.


Mindful BootWalk
* Helpt bij afvallen en gewichtsbehoud.
* Houdt hart- en bloedvaten gezond.
* Maakt je botten sterk.
* Bouwt je weerstand op.
* Maakt vrolijk.
* Vermindert stress.
* Verstevigd buik, billen en benen.

Het wandel gedeelte bevat verschillende wandel methodes zoals: up-tempo wandelen, sportief wandelen, slow of snel wandelen. De oefeningen die we tussendoor gaan doen zijn gericht op fitness oefeningen zonder het gebruik van indoor materiaal. Er kan wel gebruik gemaakt worden van materiaal wat we in de natuur tegen kunnen komen zoals bijvoorbeeld een omgevallen boomstam of een bankje.

De lessen duren 1 uur, soms iets langer of korter, (paar minuutjes) afhankelijk van de route.
Van een beetje regen of sneeuw zullen we niet smelten. De lessen gaan dan ook altijd door tenzij het noodweer is.
Trek makkelijke sportschoenen en kleding aan en werk bij de sportkleding bij voorkeur in laagjes bij koud weer.

Of download de app om een training te reserveren