Flow ademhaling

Je hebt de indruk dat je niet genoeg lucht binnen krijgt bij een eenvoudige inspanning. Je bent sneller buiten adem dan anderen. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat je het ademhalen wellicht bent verleert? Als je naar meer energie, rust en kalmte verlangd, dan is een juiste ademhaling een must! Want er zijn alleen maar voordelen bij een juiste ademhaling.
Nadelen? Ik ken ze niet, jij wel?


Ademhalen is nodig om te overleven. Het is net zo belangrijk om te overleven als eten, drinken en slapen. Zonder ademhaling redden we het niet lang. Als we al enkele seconden niet ademen, komen we zuurstof tekort. DE zuurstof die nodig is om te overleven. En wanneer het ademen enkele minuten stopt, gaan we dood!

Alle levende organismen die er zijn ademen, maar de mens haalt niet altijd op de juiste manier adem!!

Waarom wordt het belang van goed ademhalen dan toch nog vaak verwaarloosd? In onze huidige maatschappij kennen we veel stress en gejaagdheid. Alles moet.… en moet…. En moet nog meer…., zowel op de werkvloer als in onze vrije tijd. We leggen onszelf heel veel druk op en hebben weinig tijd voor ontspanning. Nog steeds beweegt de gemiddelde mens ook te weinig. Dit alles draagt bij aan een te grote lichamelijke spanning en mede daardoor aan een verkeerde manier van ademhalen.

Want wat gebeurt er met je bij een verkeerde ademhaling? Er kunnen problemen ontstaan op zowel lichamelijk, geestelijk en emotioneel gebied.

Wanneer jouw ademhaling voor een langere tijd op een verkeerde manier is, heeft je lichaam minder weerstand tegen bacteriën en virussen. En ook loop je kans op chronische, stress gerelateerde aandoeningen.

 

Bij ademhalen denken we altijd als eerste aan het opnemen van zuurstof in het lichaam. Doe jij dat ook? Er zijn niet veel mensen die er bij stil staan dat uitademen net zo belangrijk is. Wanneer je echter onvoldoende uitademt blijven de longen gedeeltelijk gevuld met oude lucht en is een nieuwe inademing niet volledig mogelijk.

Als je goed ademt, zit je lekkerder in je vel. Je haalt daarbij het maximale uit je zuurstofopname en je lichaam raakt de afvalstoffen beter kwijt. Het zorgt er tevens voor dat je gewapend bent tegen stress en zijn symptomen als nekpijn, opgetrokken schouders, maagpijn, maagzuur, zware, vermoeide benen etc. Lichaam en geest worden ontspannen, wat dus ook je algehele stemming zal doen verbeteren.

 

Ook je houding is belangrijk bij ademhalen. Er zijn tal van oefeningen die jou kunnen helpen op de weg naar een betere ademhaling. Dus zo lees je maar weer, dat ook ademhalen een holistische cirkel bevat.


Een juiste ademhaling is goed voor:

  • Een goede nachtrust
  • Betere concentratievermogen en aandacht
  • Je wordt leniger
  • Heeft invloed op de spijsvertering en de uitscheiding
  • Je cellen worden gevoed
  • Je longcapaciteit wordt groter
  • Sneller herstel na inspanning
  • Werkt kalmerend
  • Emotionele spanningen verminderen
  • Agressie vermindert
  • Zelfbeheersing bevordert
  • Je humeur bevorderd gunstig

Door dus bewust te ademen wordt je mentaal scherper. Verbeterd de kwaliteit van je leven, leer je je angsten te beheersen en neemt je concentratievermogen toe.